Iklan Jap!!

Sunday 21 September 2014

Tips Atasi Penyakit BELL PALSY

Assalamualaikum semua.

Penyakit Bell Palsy.. Pernah dengar ke tak? UNtuk pengetahuan semua, saya pernah hadapi penyakit ni. Sebelum saya cerita lebih panjang, jom baca dulu info tentang penyakit ni. hehe

Bell’s palsy adalah nama penyakit yang menyerang saraf wajah no 7 (thefacial nerve), sehingga menyebabkan kelumpuhan pada otot wajah di salah satu sisi. Ingat kelumpuhan hanya terjadi di satu wajah yang terkena. Ini yang membedakanya dengan stroke. Ditandai dengan susahnya menggerakkan otot wajah di bagian yang terserang, seperti mata tidak bisa menutup, tidak bisa meniup, dsb. Penyebab kelumpuhan ini masih menjadi perdebatan. Beberapa ahli menyatakan penyebabnya adalah karena terpapar angin dingin di salah satu sisi wajah secara terus menerus, ada juga yang menyatakan hal itu disebabkan oleh virus herpes yang menetap di tubuh dan aktif kembali karena trauma, faktor lingkungan, stres dll. Sebagian penderita bisa sembuh tanpa pengobatan, tapi disarankan untuk menjalani terapi dan pengobatan agar bisa segera sembuh.

Saya menghidapi penyakit ni masa bangun dari tidur (Hari ke-5 berpantang). Saya tak mampu untuk minum (air meleleh keluar semasa minum), tak boleh senyum, tak boleh kelipkan mata, telinga rasa bengang dan berdengung sangat, bila cakap mulut senget dan lain-lain lagi (serupa dengan strok). Masa tu kami satu family dah risau, ingatkan strok. Saya dan husband terus ke hospital. Doktor sahkan saya terkena penyakit ini. Doktor just bekalkan saya ubat steroid untuk kegunaan selama 10 hari dengan tujuan untuk menghilangkan keradangan yang terjadi pada saraf muka kita. Doktor cakap hanya masa yang menentukan bila boleh sembuh. Cara yang ada adalah buat fisioterapi. Setiap minggu saya ulang alik fisioterapi tapi semua tu tak jalan. Berurut pun tak jalan. Saya dah risau sebab tak tahu camne nak masuk mengajar budak-budak kat sekolah. Takde confident semua. Masa memang mental break down. huhu. 

Camne saya hadapi penyakit ni?
  • Berurut
  • Fisioterapi
  • Tengok video Pesakit Bell Palsy di Youtube
  • Private message pesakit Bell Palsy - Sharing pengalaman beliau.
  • Cari supplement yang boleh membantu

Hmmm.. ada ke supplement yang boleh membantu? ADA insyaAllah. hee. Boleh PM saya untuk maklumat lanjut. InsyaAllah saya sedia membantu untuk kembalikan semangat anda dan kembali sihat seperti saya!


No comments:

Post a Comment